widian

Luksuriøse parfumer, der hylder mødet mellem øst og vest

Vi er stolte af at kunne præsentere Widian – et af verdens mest eksklusive arabiske parfumehuse, hvis ambition er at kombinere Vestens moderne parfumesprog med traditionsrig orientalsk kultur og olfaktisk håndværk med rødderne i Abu Dhabi. Følg med på rejsen.

widian.gj

Abu Dhabi står som symbolet på De Forenede Arabiske Emiraters kulturelle centrum, hvor arabernes traditionelle kultur og håndværk lever i symbiose med Vestens moderne internationale strømninger. Det er en metropol, hvor øst møder vest, nutid møder fortid. Denne crossover afspejler sig også i den filosofi, der præger det lokale parfumehus Widian (tidgare AJ Arabia), grundlagt af parfumeskaberen og entrepenøren Ali Aljaberi i samarbejde med den franske parfumeskaber Jean-Claude Astier og med hjælp fra duftkreatører som Jordi Fernandéz. Ali Aljiberi begyndte tidligt at eksperimentere med at skabe dufte til eget brug, indtil han efter fire års hårdt arbejde og research besluttede at starte sit eget mærke – AJ Arabia – med ønsket om at skabe parfumer, der byggede på hans egne personlige oplevelser, manifesterede på forskellige måder i tematisk arrangerede duftserier.

Den første duft blev lanceret allerede i 2014, men et par år senere blev det besluttet at omdøbe Aljiberi, da Aljiberi ønskede et mere kommercielt lokkende navn, som alligevel beholdt rødderne i lokal sprogtradition, og Widian var født. Resultatet er blevet et duftmærke, hvor franske og internationale indflydelser er tydeligt mærkbare som en vigtig ingrediens, men aldrig uden at det unikke arabiske præg går tabt. Det orientalske er der som en rød tråd gennem samtlige kollektioner, der i forskellige former tager os med på rejser langs Silkevejen – den ældgamle handelsrute, der fører fra det eksotiske Orient og dens mystik til Vestens urbane moderne kultur.

Widian må være en fransk-orientalsk eklektisk kreation, men for Aljiberi er den orientalske base i mærkets karakter en central bestanddel, og husets design og præsentationer har definitivt sit hjemsted i Østerlandet, hvor man har lånt sit dekorative sprog fra Arabiens smukke arkitektur og æstetik – de elegante flasker er for eksempel inspireret af den ikoniske Sheikh Zayed-moské i Abu Dhabi. Men Widians skabninger er ikke bare en geografisk vandring, men også en olfaktisk rejse gennem tid og rum, mellem gammelt og nyt, og her er der også en ambition om at overskride barrierer mellem mennesker, hvad enten det gælder kultur eller køn. "Hvis du kan lide det, så bær det", er mottoet. Med andre ord – hvis du kan lide en duft, er den din, uanset om du er mand eller kvinde.

de forskellige kollektioner

Widians fransk-orientalske parfumer blander altså den arabiske regions eksotiske dufte og tradionelle kultur med blomster- og frugtagtige aromaer fra hele verden og er opdelt i forskellige kollektioner.
Black Collection - nummereret I-V – er serien, der sammenfatter Widians hele ide med en rejse mellem øst og vest langs Silkevejen, en tur vestpå ved at følge solen. Hver duft symboliserer den aromatiske ækvivalent til møder, stunder og minder på rejsens gang.

Oprindelsesduften Black I adskiller sig ligesom størstedelen af Black Collection fra resten af husets sortiment ved at spille på et mere friskt og forsigtigt – lad os sige afskallet – register, med diskrete bløde dufte, som kan bæres af de fleste. Jo højere nummer i serien, jo varmere og mere fyldig personlighed får parfumerne. Af de mere karakterfulde, men alligevel friske og sommerlige, er Black IV, som tager os med på markedet i en sydfransk by, hvor vi mødes af kurve fyldt med frisk, moden frugt og velduftende blomsterbuketter sammen med accenter fra læder, vanilje, musk og trænoter.

Gold Collections dufte har langt mere intensitet end Black Collection med sine indslag af oud og amber, og her findes en mere krydret, stræben tone. De to dufte i serien var oprindeligt nummereret som Black Collection, men der er sket ændringer siden da: Widian Gold I blev lanceret i 2016, men udgik af sortimentet i 2018 og er nu dukket op i en særlig limited edition-udgave under navnet Al Wasl, der er specielt udformet til det internationale arrangement 2020 Expo i en smuk gylden glasflaske. Duften er en kraftig oud-baseret sammensætning med orientalske, animalske indslag. Gold II hedder nu mere Gold II Sahara og har safran, det dyrebare eksotiske krydderi, som hovedtema.

widian-qot-gj

Velvet Collection er en fløjlsblød og frugtagtig floral aromatisk serie med tydelige unisex toner. Liwa er opkaldt efter oasen af samme navn, omgivet af ørkenen af dadelpalmer og beduinbyer, og her møder vi safran, frugtagtig sødme og hvide blomster i en frisk, men udtryksfuld kompot. Hili er opkaldt efter Abu Dhabis mystikomgærde arkæologiske udgravningssted med rødder tilbage til bronzealderen, også kendt for sine blomstrende haver – noterne består blandt andet af bergamotte, rosépeber og kanel samt jasmin, tuberose og hvide blomster. Sødmen kommer fra vanilje og kokos, men her findes også træagtige noter, og tobak findes i bunden.

Med kollektionen Sapphire, en olfaktisk hyldest til vores mest kendte internationale storbyer, har vi nået den vestlige verden og slutningen af rejsen. De smukke blå flasker er en reference til ædelstenen safir med et strejf af eksklusivitet og luksus, og på flaskerne er der også en gravering i guld, der emmer af den by, det drejer sig om. Sapphirekollektionen består af to intense og karakterfulde aftenparfumeer, som er skabt til fest og særlige lejligheder. Duften London er tilegnet den engelske hovedstad, som i dag er en brusende metropol og et multikulturelt centrum. Hovedindtrykket af parfumen er røget læder, der leder tankerne hen på røgrummene i engelske herreklubber med Chesterfieldsofaer – det orientalske indslag møder vi i form af røgelse og tobak med et vis eftertragtet strejf af sødme.

Verdensmetropolen New York er temaet for den næste duft i serien, som er tilegnet den multikulturelle urbane smeltedigel. Også her finder vi røgelse og tobak i blandingen, men blandet med komplekse grønne noter fra enebær, iris og lavendel samt sødme fra blandt andet karamel og orientalske akkorder fra en sensuel moskus. Det er referencer til såvel det grønne i det centrale Park som til alverdens samlede aromatiske indflydelse og det dekadente, neonbelyste natteliv.

rose arabia by widian – en parfumeserie med rosen i
centrum

Widians søstermærke Rose Arabia er en serie bestående af kølige, florale unisex parfumer, der har rosen som hovedperson i forskellige former og kombinationer. Kollektionen – som egentlig regnes som et separat mærke – præsenteres i dekorative eksklusive glasflasker, og hvor indholdet udmærker sig ved sommerlig floral elegance. I Rose Arabia Almond har rosen været repræsenteret af tuberosen, det vi på dansk ofte kalder tuberose, men her ligger fokus på den eksotiske mandel, der med sin træagtige tørre sødme og friske top også gør den perfekt for mænd at bære. Rose Arabia Taifi er en variant af den intenst duftende Damaskusrose, som her får hjælp fra bulgarsk rose, appelsin og oud. Frisk som en have i sommerskyggen er Arabia Rose Lily, hvor rosen har fået liljekomval som samarbejdspartner.

Alt i alt er duftene i serien Rose Arabia friske, men samtidig uventet komplekse og har takket være sine velafbalancerede unikke sammensætninger en evne til at appellere til dem, der ellers ikke er vilde med blomsternoter – man som kvinde. Og dermed får man vel hævdede, gode repræsentanter for Widians stræben efter at udfordre grænser og nedbryde kulturelle forudfattede meninger.

VORES WIDIANPARFYMER