byredo
En svensk outsider i parfumeverdenen
Det svenske parfume- og designermærke Byredo er i dag en international succeshistorie, men vejen dertil har været lang og fuld af risikotagninger, ligesom for grundlæggeren Ben Gorham selv, hvis stædige tro på sine egne visioner har taget ham fra rollen som håbløs outsider til en af branchens mest succesfulde kreatører og entreprenører. Og huset Byredo til parfumeverdenens måske mest hippe varemærke.

Sagaen om Byredo er historien om, hvordan underdogen Ben Gorham – en tatoveret svenskkanadisk tidligere basketprofessionel – kom op i en branche fuld af fordomme, snobbisme og prestige ved at udfordre traditioner og indbyggede hierarkier. Fra et liv i Sverige (siden flytningen fra Canada) som rodløs og arbejdssøgende til en tilværelse som mangemillionær med luksusbiler og kontor på Södermalm og med et varemærke, som hører til de førende på det internationale duftkort, sælges hans kreation Byredo nu i 40 lande world wide. Byredo – hvis navn refererer til by redolence (fra Shakespeare, skøn duft) er altigennem Ben Gorhams puslebarn ind i mindste DNA-celle, og duftenes særprægede profil er i sig selv et udtryk for hans egen særprægede, frygtløse personlighed.
fra forstadsrebell til sportshelt
Ben Gorham er, ligesom de parfumer, han skaber, et produkt af sin egen kosmopolitiske baggrund. Han blev født i 1977 i Stockholm af forældre med internationalt pårør – moderne var indisk og far kanoenser – og voksede op i forstæderne, hvor han blev et besværligt barn med problemer i skolen og tæt på at havne i et forkert selskab. Det lykkedes ham at få ham på rette spor, inden det var for sent ved at sende ham til privatskole og derefter introducere ham til sportens verden. Her fandt Ben sin passion i basketballen – noget, der blev hans livline, da familien havnede i Canada, og han pludselig fik stipendium på high schools i Toronto og New York.
Han var nu eftertragtet basketballspiller og søgte lykken som professionel i Europa, men hans ansøgning om EU-borgerskab satte sig fast i bureaukratin. Årene gik, og det hele gled ham ud af hænderne. Basketken løb ud i sandet, og han tog flere kilo på i vægt. I 2003 var han hjemme i Sverige – at toget nu var gået for en fortsættelse af den professionelle karriere, var en svær realitet at tage til sig, og helt bortkommet nåede frem på strøjob, da han ikke lå og surfede på sofaen hjemme hos vennerne. Han mindes dog sin gamle interesse for indretningsdesign – han søgte ind til en etårig kunstskole i Stockholm, og hans æstetiske åre var vækket. Ved et tilfælde mødte han med den kendte parfumør Pierre Wulff, som opdagede Gorhams talent for dufte og opfordrede ham til at udvikle sin kreativitet i den retning. Sagt og gjort – Gorhams nye besættelse af dufte kom til at udvikle sig til en fascination, som optog ham 24 timer i døgnet. Han skulle være duftkreatør!
duftlyset, som indkørersport
Byredo er i dag næsten lige så kendt for sine duftlys som for parfumerne, og det er der en grund til – det var nemlig sådan, Ben Gorham startede sin bane hjemme ved køkkenbordet. At skabe parfume var på det tidspunkt et både dyrt og uoverskueligt projekt for en privatperson, men duftlys var i hvert fald realistisk at eksperimentere med hjemme på komfuret under emhætten. Trods modgang og tommelfingeren fra Wulff for sine første kreationer udvidede Gorham forretningen ved at anskaffe billigt udstyr og skaffe sig et lokale. Efter nogle år med hårdt arbejde var hans duftlys pludselig på NK og traditionstyngde Svenskt Tenn på Østermalm.
Ind kom finansiærer og risikokapitalister, og han begyndte at se på mulighederne for endelig at kunne skabe et helt nyt parfumehus med henblik på at skille sig ud fra alt andet i branchen, en helt ny attitude med alt, hvad det indebærer af branding, skrifttyper, flasker og naturligvis – duftene. Man fandt parfumørerne Jérôme Epinette og Olivia Giacobetti, som fik til opgave at forsøge at overføre Ben Gorhams rebelske visioner og duftidéer til fungerende parfumer. I 2006 var parfumehuset Byredo et faktum, snart med butikker og kontorer i Paris, New York, London, Hongkong og Shanghai, men basen er forblevet primært Sverige og Södermalm i Stockholm. Gorham står i dag som kreativ chef for virksomheden, men er mere og mere involveret i den tekniske proces af udviklingen af selve parfumerne. Byredo har blandt andet i 2019 indgået et samarbejde med IKEA om en duftserie til hjemmet, og brandet er efterhånden blevet udvidet til også at omfatte læderprodukter, hudpleje og solbriller. Håndsæben Suede – med tilhørende håndlotion – er blevet et af mange lykkekast.
parfumerne
Byredo har over 30 forskellige dufte i sit katalog, bortset fra visse limitied editions, som kun laves i en midlertidig periode (som den populære Oliver's People, der i dag er taget ud af produktion). Gorhams vision er at anvende maks. 15 noter i sine dufte, men hver note skal gøre sig rigtig og have en funktion, ellers har de ikke noget at gøre i blandingen. Less is more, er Gorhams duftfilosofi.
Det unikke ved Byredos parfumer er, at deres navn og listen over de med noterne ofte er misvisende – i stedet skaber den måde, som noterne ofte kombineres på, et helt andet indtryk, end man forventer. Komboen af safran, rose og pragtfulde hindbær i den mørke og frugtagtige Black Saffron frembringer eksempelvis en eksplosion af violtabletter som slutresultat. Og mens man i Biblioteque (en duft, der i første omgang blev så populær som duftlys, at Gorham var tvunget til at lave parfume af den) forestiller sig støvede bøger med læderbånd og træhylder, mødes man i stedet af en fyldig frugt fra mørke blommer, violblade og fersken, der kolliderer med mørkt moccalæder, vanilje og patchouli. Det er både vovet og opkørt.
Byredo er et udpræget unisexmærke, og stort set alle i mærkets sortiment kan anvendes af begge køn, uanset om man er til mørke eller lette friske parfumer. For dem, der foretrækker mørke oudinspirerede dufte, kan nævnes Accord Oud og den endnu mørkere og stræber Oud Immortel – den førstnævnte alligevel så blød og rund, at den kunne fungere på et kontor, mens Immortel muligvis henvender sig til dem, der vælger noget mere fremtrædende at have til festen. Til den, der elsker at fråbe i godt med solbær, æble, bergamot og figen, er frugtbomben Pulp et oplagt valg.
Storsælgeren og Ben Gorhams flagskib er uden tvivl den hypede og exceptionelt velafbalancerede Bal d'Afrique, som med sin diskrete blanding af friskhed, krydrethed, røg og sødme beundres af lige så mange mænd som kvinder og kan anvendes i de fleste sammenhænge. For dem med en fablesse for friske lettere dufte (med eller uden florale indslag) har den friske Gypsy Water og den nyere Slow Dance udmærket sig som favoritter hos mange, mens den diskrete Super Cedar og den barber shop-inspirerede cyphren Sunday Cologne må regnes til klassikerne på dette tidspunkt.
Her er der noget for enhver smag – nogle dufte er lette at flirte med, mens andre provokerer og inspirerer. Byredo er et mærke, der vil tage dig med overraskelse. Og turen for Ben Gorham fortsætter med nye udfordringer – møbler skal nok være næste skridt. Indtil da glæder vi os med forventning til nye spændende parfumer og fortsætter med at nyde spændende accessories i form af hårparfume, håndsæbe, håndrens, håndcremer og rumdufte.