italians do den bedre
Kultmærker og kvalitet fra den italienske halvø
Årene efter 2. verdenskrig er en renæssance for erhvervstilliden i Italien. En opvågning sker inden for kosmetik og design, og både kreativiteten og inspirationen begynder at flyde hos italienske producenter. Ikke mindst mange ældre virksomheder med rødder tilbage til tiden før begge verdenskrige begynder fødes igen og finder en ny niche i den pionerånd, der hersker.
Italien bliver nu et land at regne med, i alt fra ikoniske hverdagsprodukter til luksusartikler af højeste kvalitet.
proraso
Proraso, en gang startede som en lille kosmetikvirksomhed i Firenze i 1908, er en af disse succeshistorier – og skal vise sig at være et af de mest toneangivende og sejlivede brands med en stadig forandringsproces i gang.
I 1948 arbejder Piero Martelli med nye idéer i sit laboratorium, og resultatet bliver starten på den serie af barberprodukter, som Proraso er blevet kultklarede for, og som siden da kun ser ud til at stige i popularitet. Nøglen til den vindende formel var den præ-shave i pastaform (som et alternativ til barberernes barberolier) og after shave cream i eukalyptus og mentol, som i dag anses for at være deres klassiker. En kølende velgørende sammensætning, som med sin distinkte duft og kølende effekt har været anvendt siden dengang af de fleste italienere alle generationer – og nu også overalt i verden. Mere italiensk retro end dette findes næppe.
Derefter er sortimentet blevet udvidet med barbercreme i tube, after shave og barbersæbe. Flere dufte i serien er kommet til, ikke mindst den utroligt populære Sensitive Green Tea, baseret på grøn te og rugmel, som med sin rene, diskrete duft er blevet en favorit hos dem med sart hud, og som ønsker mindre duft. Den stigende skægtrender heller ikke gået traditionsrige Proraso forbi, og i de senere år har man også lanceret en række serier af skægprodukter og også nye dufte. Prorasos produkter ligger også i et usædvanligt attraktivt prisleje for forbrugeren set i forhold til den gedigne kvalitet, man faktisk udviser. Hverdagsprodukter til en god pris, men alligevel med et højt kvalitetsniveau og en traditionsrigt historisk arv i bagagen.
SE VORES UDVALG AF PRORASO

marvis
At italienerne er mestre i at tage en hverdagsartikel, vi ofte ikke lægger særlig vægt på og gør den til noget ikonsk og luksuriøst, er tandpastavirksomheden Marvis et blændende eksempel på. Marvis blev udviklet i Firenze af familien Martelli fra samme virksomhed som Proraso og på samme tid. Konceptet var at gøre noget anderledes af det, vi bruger i vores hverdag, og det gjorde man ved hjælp af nye spændende smage i kombination med funktionalitet og uden at give afkald på tandpastaens opgave: at beskytte vores tænder. Med ekstravagante, pikante smage som ingefær, lakrids, kanel etc. (men samtlige alligevel med en tone af mint) har man åbnet nye horisonter og ændret synet på noget så uprætentiøst som tandpasta.
I dag findes mærket i de fleste hotelkæder og er endda koblet til menswearindustrien (hypat som tandpastaens modsvar til modeverdenens "haute cuisine"), og de små tuber på 10 og 25 ml er blevet en favorit for dem, der skal have noget luksuøst med sig i toilettasken. Mærket sælges i over 40 lande og er ligesom Proraso en af de italienske storsælgere hos Gents. Oprindeligt var Marvis kendt for ikke at bruge fluor, men i dag er der tilsat fluor i de større størrelser på 85 ml, og sortimentet er udvidet med både tandbørster og mundvand.
profumum roma
Italienerne er ikke kun kendt for hverdagsprodukter af højeste kvalitet, de producerer også nogle af verdens mest luksuøse artikler. Det eksklusive parfumemærke PRO FVMVM ROMA blev grundlagt i 1996 af den yngre generation af familien Durante, men familiens rødder ligger i landsorten Sant'Elena Sannita i Syditalien. Durantefamilien forlod hjemstedet bogstaveligt talt på cykel for at etablere sig som sælger og producent af kosmetik, cologner og barbererprodukter i Rom i 1954, først i enkel og primitiv skala for derefter hurtigt at blive populære på gaderne i den italienske hovedstad. Resten er historie.
Durantefamiliens ambition har været at undgå at sætte sig fast i kommercialisme og storproduktion (de sælges heller ikke på nettet men udelukkende hos fysiske forhandlere), og især kendetegnende for Profumumum Roma er det høje indhold af rene ekstrakter (op mod 40 procent), hvilket giver parfumerne deres helt egen karakter, duftmæssigt og i kvalitetshensyn. Disse parfumer er ikke som helst på parfumehylden – de er rene, eksperimenterende og refererer ofte til naturen. Det høje indhold af ægte essenser gør også, at mange af dem er fantastisk holdbare og giver en ordentlig projektion på huden, hvor de, der bedst udvikles efter de første 30 minutter.
Acqua Viva Citrusduften er en fuldkommen eksplosion i ren citrus – fjerne fra mange "rengøringscitrus" på markedet. En komposition af Amalficitron og cedertræ, som tilsammen skaber en duftassociation til appelsin eller skrællet pomerans. Durante-familien har her haft held med det kemisk umulige: at levere en citrusduft, der i princippet overlever et bad, og som passer både en sommerdag ved den italienske kyst som en vintrig dag foran pejsen. Thundra-opstikeren er en af de mere ekstreme, men værdsatte dufte med tydelige naturassociationer, hvor du efter et kort brusebad med denne muskbomb pludselig befinder dig i en skov om efteråret med multende blade og svampe. En oplevelse, der skal prøves!
Og det er kun begyndelsen – dette sostifikerede mærke har over tyve dufte at vælge imellem, lige fra vovede, karakterfulde skabninger til diskrete, elegante arbejdsparfumeer. Kvalitet fra Italien, når den er mest svær at slå, og hos Gents er vi stolte over at være en af de få, der sælger Profum Roma i Sverige.
fornasetti
Endnu et brand, der rejste sig fra asken efter 2. verdenskrigs tumult, var designvirksomheden Fornasetti, grundlagt i Milano af kunstneren, trykkeren, litografen og designeren Piero Fornasetti. Virksomheden blev tidligt kendt for sine designs, og Fornasettis formgivning på alt fra tallerkener til tapeter, lampeskærme, møbler og duftbeholdere har gjort mærket til et ikonisk begreb i æstetisk forfinet, men dristigt, italiensk design. Det er legende og eksperimenterende, men stadig klassisk og stilfuldt – og kvalitet hele vejen igennem. Mest kendt er Fornasetti for sine fisk, aber og de utallige varianter af operasangerinde og musen Lina Cavalieris ansigt, som pryder mange genstande.
Ældre artikler fra Fornasettis katalog dukker ofte op på auktioner til ordentlige priser på op til 50.000 kroner, og den dag i dag lever Fornasettis imperium stadig i form af sønnen Barnaba, som for sin fars arv og design videre – ofte i nye former, som de smukke og elskede duftlysen og duftdiffusers i keramik, som sælges her på Gents, og som blandt andet er udviklet i samarbejde med parfumøren Oliver Porge. Og når lyset er udbrændt, så har du et fantastisk designobjekt at pryde hjemmet med. Elegante hverdagsting, der giver luksus tilværelsen og bringer Milano ind i din stue.