svensk kvalitet er ikke en myte
Om svenske varemærker i Gents sortiment

Som aktør på et stort internationalt marked er vi stolte over at kunne præsentere et bredt udbud med noget af det bedste i produktvej fra alle verdenshjørner. Men vidste du, at flere af varemærkerne i vores sortiment faktisk er svenske og med rødder i små lokale industrier?
Svensk kvalitet er ikke en myte – at Sverige stadig formår at levere kvalitet og bredde, er noget, vi hos Gents gerne vil fremhæve. Faktisk har Sverige et godt ry verden over, når det kommer til netop dette. At støtte og samarbejde med svenske varemærker føles lige så naturligt for os som at blive forbundet med det internationale toplag inden for skønhedspleje til mænd.
lokal historisk industritradition
Mange ved måske ikke, at svenske mærker som Victoria Soap og Hega har rødder i små lokale virksomheder med lange historiske aner. Engang var disse omdrejningspunkt i det svenske lokalsamfund, men har på trods af den moderne tids udfordringer kunnet stå fast i den svenske lokale muld og endda føre sin historiske arv videre på et større internationalt marked.
Anrika Victoria Soap – som ligesom Gents stammer fra Helsingborg – blev grundlagt allerede i 1905 og startede med sin nu berømte sæbeproduktion i 1914, hvor ikke mindst den klassiske Cremosin-sæbe snart fandtes i de fleste husholdninger samt i det svenske kongehuss badeværelse. Internationalt er Victoria måske mest kendt for sin umådeligt populære lanolin-æggesæbe, som bl.a. er blevet en mastodontsucces i asiatiske lande. Æggesæben var inspireret af de ansigtsmasker, som svenske kvinder brugte i generationer, hvor lanolin, rosenvand og æggehvide var hovedingredienserne. Resultatet blev en sæbe, som renser porerne og tilfører både fugt og glød til huden. Victoria har ikke bare nået en renæssance på det svenske marked, men er også blevet en stor aktør på verdensmarkedet, hele tiden med sin lokale forankring intakt. Ikke dårligt for en lille fabrik, der engang startede som sidevirksomhed til Helsingborgs lokale margarineproduktion.
Gents sælger også barberbalsamken Hega, et mærke, der emmer lige så meget af svensk folkehjem og retro som byhoteller, myggejagere og tangorabatter. Fremstillet af Gahns i Uppsala og skabt allerede i 1940'erne er det ligesom mange andre lignende produkter et biprodukt af anden virksomhed. Gahns har haft et bredt forretningsområde i sin lange levetid, men var fra begyndelsen mest kendt for medicinsk udstyr og for anstiseptisk rengøring. Herreprodukter, som før var en selvfølge i det gamle folkehjemsverige, er i dag igen blevet populære og efterspurgte – Hegas barberbalsam med sin originale duft af citrus og moskus (prøv også det nye skud citrus og cedertræ!) er blevet en svensk klassiker, som har fået nyopvågnet interesse, ligesom deres Watzin keratin-hårvand.
svenske udfordrere til hud og hår
Victoria Soap er som tidligere nævnt hjemmehørende i Helsingborg – hvilket også gælder hårplejemærket Maria Nila, et betydeligt nyere mærke, der med sit fokus på 100 procent vegansk indhold har formået at slå sig frem med et kvalitetspræget og anderledes sortiment af voks, shampoo og hårspray med en bredde, der passer til de fleste hårtyper – og som er lige så rene og sunde, som de føles. Det er et varemærke, der ligger rigtigt i tiden med sit omhyggelige udvalg af lokale ingredienser og satsning på økologisk bæredygtighed. Svensk er også hårplejemærket Pusher, stiftet i 2003, som med sin lidt hårde og maskuline "hardcore"-stil har fået stor anerkendelse med sine voks og spray – ikke mindst de smarte emballager i snusdoseformat har fået et stort publikum, hvor O. D. Wax må siges at være storsælgeren.
Recipe for Men har nok de fleste mænd set på butikshylder og webshops, men få ved måske, at det er specielt udviklet til at passe til huden i vores nordiske klima med krav om ekstra meget fugt og den rette PH-værdi. Især om vinteren, hvor luften er meget kold og tør. Svenske Recipe for men's produkter er testet af en gruppe på 60 mænd under ekstremt barske forhold, og resultatet er en hudplejeserie med energigivende og fugtgivende egenskaber. Med sit sidemærke Raw Naturals Brewing Company har man taget skridtet endnu længere mod naturlige råvarer og skabt en identitet omkring lokal produktion i lille skala. Raw Naturals er tænkt til at minde om et "mikrobryggeri til hudpleje" - præcis som navnet antyder.
Få har kunnet undgå, at den nyligt vågne interesse for barbering har gjort, at der i dag er opstået en aldrig sinende branche med alle mulige spændende produkter. Det samme kan siges om markedet for skægprodukter, som har eksploderet i de senere år, og det voksende sortiment er steget i takt med interessen for at pleje sit elskede ansigtshår. En sværvægter på det svenske marked er Mr. Bear Company fra Göteborg, hvis skægolier og beard balms har vundet stor popularitet med sine maskulint duftende produktlinjer. Grundlæggeren Björn Landén startede sin virksomhed med at producere voks for at holde styr på sit stadig voksende overskæg, og ud fra denne beskedne ambition voksede der en virksomhed frem, der allerede fra begyndelsen havde haft en ambition om at udvikle kvalitet baseret på udelukkende naturlige råvarer og ingredienser, uden kemiske tilsætningsstoffer.
SE VORES UDVALG AF MR BEAR FAMILY