verdens fineste parfumer
Hos Gents
Den grundlæggende tanke, da Gents blev skabt, var at fylde et tomrum, at kunne præsentere unikke produkter, som er noget ud over det sædvanlige. Efter mange år i branchen er Gents nu blevet en af de mest verdens førende virksomheder inden for sin særlige niche med fokus på verdens mest eksklusive og usædvanlige parfumemærker.

Selv om såkaldte 'nischparfume' er steget i popularitet i den senere tid og i nogen grad er begyndt at finde vej til en del kommercielle parfumehylder, så er der de mærker inden for nichekategorien, som altid vil være ekstra sjældne og spille i deres egen liga, når det gælder både kvalitet, luksus og tilgængelighed. Originale kreationer, der tilbyder en helt anderledes oplevelse og kun sælges af få. Hos Gents er vi stolte over at tilhøre den eksklusive skare af forhandlere, der sælger den type unikke parfumehuse i vores sortiment, og som gør det med ægte passion, viden og lang erfaring i bagagen.
roja – britisk flettet
Når det kommer til luksus, er der næppe noget, der slår det engelske mærke Roja Parfums, med duftgeniet Roja Dove – hvis 20-årige baggrund som parfumør hos det traditionsrige Guerlain i sig selv er en merit – som dens kreative stjerne. Da han introducerede sit parfumeri på Harrods i London, blev han deres mest succesfulde installation. Alt fra emballage til indhold præges hos Roja af forfining, elegance og højeste kvalitet i ingredienserne.
Her findes dufte til alle indretninger, alt fra diskrete og klassiske mesterværker til tunge, eksotiske dufte (ikke sjældent med et højt indhold af ren oudolie) som de mørke og mafrede Aoud og Amber Aoud. Storsælgeren er uden tvivl den friske og klassiske Elysium Cologne, som Gents solgte ud på den første time, da vi lancerede mærket i Sverige. Og ikke at forglemme: I Roja Parfums sortiment findes også et stort arsenal af damedufte, som komplementerer de mandlige linjer.
Designet er også en vigtig del af Rojas luksuriøse fremtoning, og på de dyrere og mere koncentrerede parfumer er flaskerne indfattet med ædelstene. Den mest eksklusive er uden tvivl Haute Luxe med en pris på 30.000 kr. Det er Roja Doves egen duft, der oprindeligt blev skabt til sig selv, og som det tog flere år, inden han sled videre til omverdenen. Adgangen er mildest talt "limited edition": der produceres kun 250 flasker om året i forbindelse med Rojas fødselsdag. Duften er en fyldig Chypré, baseret på de fineste råmaterialer, låget prydet med 14 lilla Swarovski-krystaller og flakonen fyldt med flager af 24-karat bladguld. Nogle mener at bære en Roja-duft er som at tage en Rolex på – det siger en del om disse helt særlige kreationer, som anses for at være blandt de fineste i duftverdenen. For ikke at tale om følelsen af at have noget på de fleste bare drømmer om.
italiensk profum roma – en "ren"
oplevelse
Et af de parfumemærker, vi er mest stolte af at blive forbundet med, er Profumumum Roma (som bruger den klassiske latinske måde at skrive U på, det vil sige som et V) - skabt af familien Durante fra Sant'Elena Sannita i Syditalien, et sted kendt for sine dygtige knivslibere. Ved tiden omkring 2. verdenskrig forlod de deres hjemegn for på cykel at komme til Rom, hvor de hurtigt blev populære indslag i bybilledet, sælgende deres egenhændigt fremstillede barbererprodukter, sæbe og cologner i princippet direkte fra bagagebæreren, inden det lykkedes at etablere sig i deres egen butik.
I 1996 tog den yngre generation Durante skridtet til at producere sine egne parfumer på nichemarkedet, alle så rene og specielle i deres noter, at de nærmest bliver en ren naturoplevelse at udforske, samtidig med at de ønsker at formidle en "essens" af Roms kultur i duftene. Koncentrationen ligger på cirka 40 procent ren parfumeolie, hvilket gør, at du virkelig føler, at parfumerne har en historie at fortælle, hver note giver en association til et sted eller en situation. Den kraftige Thundra formidler eksempelvis følelsen af at befinde sig i en skov om efteråret med masser af løv og svamp, mens Arso er en ren eksplosion i trænoter – for dem, der elsker træ, er næppe noget mere ægte.
Profumu Roma er også kendt for sine velafbalancerede søde dufte af feminin karakter, hvor den mandel-og vaniljeprægede Confetto og den romantiske Acqua e Zuccero indtager højsædet. Men det mest forbløffende er måske, at de har formået at skabe verdens kraftigste – og reneste – citrusparfume, Acqua Viva – som praktisk talt overlever et brusebad og bliver med dig hele dagen. Den indeholder kun Amalficitron og ceder, men da resultatet nærmest ligner appelsin- eller pomeransskal, skaber den en varm fornemmelse en vinterdag, og den er magisk frisk om sommeren med sin eksplosive citrus.
Familien Durante har altid haft en indbygget modvilje mod kommercialisme i blodet, og det har også præget deres restriktive brandfilosofi med få udvalgte forhandlere – deres parfumer er i princippet umulige at få fat i via nettet, og det gør dem også særligt specielle at sælge og bære.
TIL VORES PROFUMUM ROMA-PARFUMER
Di ser – japansk kuriositet
Japan er måske ikke det land, man mest forbinder med parfumer, men et af verdens mest sjældne og eksklusive mærker kommer faktisk fra Sapporo - DI SER - og Gents er en af kun fire forhandlere i hele verden, der sælger deres kreationer. Også DI SER er baseret på rene produkter, hvor ingredienser er hentet lokalt fra øen Hokkaido sammen med råvarer af højeste kvalitet, hvilket gør, at de føles typisk japanske – i såvel duftstil som i deres stiliserede, rene emballager.
Parfumemærket startede i 1999 med parfumeskaberen Yasuyuki Shinohara, som skaber af de mest særegne dufte, inspireret af japansk filosofi, naturmystik og tusindårig tradition. Fremstillingsprocessen, hvor man anvender vegetabilsk alkohol og vand og forsigtigt tilfører ingredienserne én efter én, er præcis så pedantisk i sin nøjagtighed og følsomhed, som man forventer af japansk håndværk. Ande og materie i en magisk kombo. Her findes friske og naturromanstiske skabninger som den milde Akanesasu og Mizu, sidstnævnte baseret på den lokale, noget bitre, citrusfrugt yuzu og vetiver. Specielt kendt er DI SER imidlertid for sine uudnyttede dufte; den mildest talt originale og animalske Hasunoito – som anses for at være en af parfumeverdenens mest interessante sammensætninger – indleder med en kraftig tone af varmt hø og jord for efter nogle timer at ændre karakter til høvlet træ, lotusblomster, violblade og jasmin.
Mest eftertragtet er nok Kyara, baseret på den variant af oud fra Indonesien, der er så sjælden, at den i princippet er udryddet. DI SER har et lille lager af råvaren, hvilket betyder, at hver gang de udvinder essensen af kyaraen, tager de en risiko, da aktivet er ekstremt begrænset. Det er ikke underligt, at den tilhører de dyreste og mest obskure oudparfumer i verden – en kraftig oud, der er varm og omfavnende i sine toner af træ fra patchouli, indisk sandeltræ og rose. Kyaraens status som kuriositet afspejles også i prisen, og mere eksklusiv og anderledes bliver det ikke – noget for ægte konnæssører. Men det er det værd!
widian – fransk-orientalsk luksus
Gents er stolte over at kunne præsentere Widian (tidligere AJ Arabia), et parfumeri, der blev grundlagt i 2014 i Abu Dhabi, De Forenede Arabiske Emiraters kulturelle bymidte, af Ali Aljaberi i samarbejde med parfumeskaberen Jean-Claude Astier. Widians eklektiske parfumer har rødder i den arabiske kulturs design og traditioner, hvilket ikke mindst ses i de smukke præsentationer inspireret af Arabiens arkitektursprog – de elegante flasker er eksempelvis inspireret af den ikoniske Sheikh Zayed-moské i Abu Dhabi. Ved at kombinere orientalsk duftsprog og dets særlige mix af ingredienser med fransk, moderne parfumekunst, har man skabt eksklusive urbane kreationer, der beskriver en duftrejse, hvor øst møder vest.
Parfumerne er opdelt i forskellige tematiske kollektioner – her kan især nævnes den originale Black Collection (en serie af fem bløde og elegante kompositioner med et vedvarende duftsprog) og Sapphire (en kosmopolitisk, karakterfuld og krydret hyldest til verdens storbyer som London og New York med base). Ligesom serierne Velvet og den florale Rose Arabia (sidstnævnte som et eget mærke med eget design). I et samarbejde med Expo 2020 i Dubai har man også påbegyndt en forvandling af serien Gold til en særlig limited edition-udgave udformet specielt til dette store internationale arrangement. Widians parfumehus har som ambition at overskride barrierer mellem køn, mennesker og kulturer og lever efter et eneste motto - "Hvis du kan lide det, så bær det".