prisforskel på parfume – hvorfor?

Hvorfor koster nogle parfumer mere end andre, og hvilke faktorer styrer prisbilledet hos forskellige mærker? Det er en kompliceret historie, men måske noget, som mange ofte undrer sig over.
Lad os se på nogle mulige forklaringer på fænomenet.

pris-banner

Er du nogensinde blevet konfunderet over, hvorfor du skal betale tusindvis af kroner for en parfume, mens der er andre på hylderne i butikkerne, som kun har et prismærke på nogle hundrede kroner? Ofte hører man argumentet, at jo dyrere jo højere kvalitet og en bedre koncentration, men det er naturligvis ikke hele sandheden. Faktisk er det mere kompliceret.

De høje priser ses i de fleste tilfælde hos de såkaldte nichemærker- dvs. de producenter, der (i modsætning til de såkaldte designere)udelukkende fokuserer på at producere parfume og ikke andet. Her kommer der faktorer som tilgængelighed ind i billedet. Nicheproducenterne henvender sig generelt til et smallere publikum med mere personlig smag, hvilket betyder mindre produktion og dermed højere omkostninger. Parfumer fra designere eller større kommercielle mærker leverer store oplag til en bredere kundekreds, som måske ikke er parat til at lægge hele lønningen på en duft. Derfor skal man holde et vist prisniveau, samtidig med at den store produktionsmængde presser omkostningerne. De smallere nicheproducenter trækker på den anden side heller ikke penge ind fra andre produkter som tøj og accessories som de øvrige, så alle ressourcer satses på netop udviklingen og produktionen af parfumen. Man har ikke nogen marginaler fra indtægter af andet produktsalg.

MERE OM NISCHPARFYM

En anden faktor i denne sammenhæng er selve eksklusiviteten. Her bruges prisen til at markere en luksuriøs profil, at du køber noget ekstravagant – og måske også umage – som adskiller dig fra andre. Nichemærker kan koste sig en mere eksperimenterende tilgang, når de fremstiller parfume, med noter og komplekse duftkombinationer, der appellerer til en kundekreds, der efterspørger andet end mainstream, men man kan også tilstræbe klassisk elegance, der skaber et indtryk af kvalitet. Det er noget, man også understreger ved hjælp af kostbare præsentationer. Også tonen på traditioner som hos Clive Christian (som har indrettet Buckingham Palace og også har dronning Viktorias krone som låg på flaskerne) eller på storytelling som hos Histoires de Parfums og Creed

clivechristian-stor

Når man så også kombinerer eksklusiviteten med storytelling og tilgængelighed, kan der komme ekstreme former, som i Roja Doves luksusklenod Haute Luxe, der er lanceret som Rojas egen personlige duft, han én gang har skabt til sig selv, og hvor der kun frigives nogle hundrede flasker om året til hele verden. Dette, i kombination med rene ingredienser og æstetiske egenskaber som guldflager og Swarovski-krystaller, gør, at du kan hoste over 30.000 kroner for en flaske af denne unikke duft.

Alle disse bestanddele anvendes i markedsføringen af smalle dyre parfumer, og desuden er det kun muligt at få fat i visse butikker, øger naturligvis følelsen af eksklusivitet.

Har kvaliteten og ydeevnen så ingen betydning? Jo, selvfølgelig, om end ikke nødvendigvis altid. Dog findes der i mange tilfælde dyre og sjældne ingredienser, der trækker prisen op af forskellige årsager. Roja lærer i sin Haute Lux at have brugt mange penge på en dyr proces, hvor man har ekstraheret det giftigt klassificerede stof fra egemosen, men der findes også ingredienser, der i sig selv har en høj markedsværdi på grund af deres svært tilgængelige og råvarepriser. Oud - olien, der udvindes af det stadig truede agartræ i Asien – vurderes efter guldprisen og anses for at være utroligt dyr i sin renere form. Jo mere og renere oudolie i flasken, jo højere pris (en af de mere ekstreme er sandsynligvis japanske Di Sers Kyara, hvis indhold af den nu mere udryddede kyaraouden hæver prisen væsentligt).

LÆS MERE OM OUD HER

Dyrere parfumer behøver i modsætning til, hvad mange tror, heller ikke have mere ydelse eller performance end billigere. Ganske vist kan visse noter i form af rene ekstrakter (hvilket er mere almindeligt i smalle nichemærker) eksponeres på en måde, som ikke kan sammenlignes med en del syntetiske stoffer og parfumer med høje doser af koncentrerede olier, som hos Profumum Roma og Nasomatto kan blive rigtige duftbomber, men i mange tilfælde handler holdbarhed og ydeevne også om din egen hudkemi.

Dette er nogle af forklaringerne på prisforskellene – om end ovenstående næppe kan gøre krav på at dække hele problematikken. Mange af disse faktorer samarbejder, og der kan også være andre, som ikke er nævnt her. For at gøre det endnu mere kompliceret er også designermærkerne i højere grad begyndt at lancere nichekollektioner, hvor prisen er højere, og hvor man profilmæssigt henvender sig til et smallere og kræsnere segment af kunder. Men en tendens er tydelig – og det er, at interessen for eksklusive og mere personlige dufte er eksploderet i den senere tid, og at folk er klar til at betale mere for en parfume, som er noget ud over det sædvanlige sortiment.

SE VORES SORTIMENT AF PARFUME