Hvad er NISchparfume egentlig?
Du er måske stødt på begrebet: niche. Det dukker op en gang imellem i forbindelse med parfumer, men det er sjældent, det defineres, hvad der er niche og ikke. Hvad er f.eks. forskellen på nicheparfume, og det du finder i de almindelige parfumehylder på tax free eller varehusene?

Hvis man vil forenkle ræsonnementet groft, kan man sige "smal" i modsætning til "kommerciel". I modebranscene skelner man f.eks. mellem tøj til den bredere masse og såkaldt "haute couture" - tøj designet til at vække eksperimenterende inspirationslyst og til en begrænset kundeklientel med særlig smag. Du kan ganske enkelt ikke finde dem i en hvilken som helst butik – og ikke hvem som helst har råd til dem. En anden sammenligning kunne være "smal" musik, der er beregnet til en vis eksklusiv, krævende skare af lyttere sammenlignet med den kommercielle musik på hitlisterne.
Det samme kunne man sige om parfumer inden for segmentet "nisch". Ukurante, personlige og eksklusive – måske endda eksperimenterende. Man vil ganske enkelt skille sig ud fra almindelig mainstream og måske henvende sig til særlige målgrupper, som ikke bare vil følge med strømmen. Og det er der flere måder at gøre på.
underlige dufte
Først og fremmest kunne man sige, at nicheparfume er dufte, som måske ikke altid tiltaler den store masse. Hvis man er vant til det kommercielle sortiment i tax free eller såkaldte "designer"-dufte (parfumeer, der blev lanceret af modemærker i tøjbranchen etc.), så er det ikke usædvanligt, at niche kræver en vis tilvænning. Som regel eksperimenterer niche med noter, som vi ellers ikke forbinder med traditionelle parfumer eller ens velduft, som f.eks. læder, tjære, animalske toner, tobak med mere. Samtidig kan de afbalanceres med milde citrusnoter, blomster og træ i diverse skæve kombinationer, du måske ikke har oplevet før.
Men de kan også virkelig skille sig ud ved kun at fokusere på en note. Den, der er vant til det kommercielle sortiment, kan få et chok ved første kontakt af en parfume, som f.eks. dufter af ren læder, vanilje eller røg. Men når man først har vænnet sig til at sætte pris på deres karakter, er der som regel ingen vej tilbage. Alt andet bliver kort sagt frygteligt kedeligt.
Find din personlighed
Den store fordel ved niche er, at du let kan finde en parfume, der bliver unik for netop dig, der ønsker en mere personlig duftstil, mens de kommercielle dufte oftest fungerer ens på alle. Nicheparfumeer indeholder i mange tilfælde rene duftolier – nogle gange ekstrakter på op til 30-40 procent, som Nasomatto og Profumum Roma - hvilket betyder, at de arbejder helt anderledes på din hud sammenlignet med almindelige parfumer, som kan indeholde mere syntetiske ingredienser eller en mindre koncentration af olier.
Med andre ord dufter parfumer i denne gruppe sjældent ens på hvert menneske, da vores hud opfanger noter helt forskelligt. Det kan være godt eller dårligt. Resultatet bliver ikke sjældent en duft, som bliver helt speciel for dig, der ikke vil have det, som alle andre har, men på den anden side bør du først prøve den på huden, da du aldrig på forhånd ved, hvad du får eller kan stole på andres erfaringer med samme parfume. Men det er også det, der gør det så spændende og til en oplevelse ud over det sædvanlige.
tilgængelighed, eksklusivitet og pris
Noget, der yderligere adskiller niche fra det brede segment, er tilgængeligheden. Disse parfumer finder du ikke i en hvilken som helst butik, og produktionen er også mere begrænset med mindre oplag. Dette er naturligvis noget, der øger følelsen af eksklusivitet, især hvis du tilhører dem, der ikke vil være som alle andre.
Men eksklusiviteten afspejles selvfølgelig også i prisen. Dyrere ingredienser (f.eks. oud, ambra m.m.) samt et begrænset oplag gør, at prisen bliver derefter. Derudover er flaskerne ofte mere luksuriøse og i sig selv en stor del af parfumens identitet – nogle mærker som Nasomatto lægger mindst lige så meget sjæl, symbolik og kreativ kreativitet i proppen som i selve duften. Roja Parfums, som gerne vil pryde sine flasker og propper med ægte ædelstene, er et andet eksempel. Og prisen gør naturligvis også, at man når ud til en mere begrænset skare af købere. Mest ekstrem er nok Rojas Haute Luxe, verdens dyreste parfume, og hvor den håndlavede kork prydes af 14 Swarovski-krystaller.
"storytelling"
Noget, der også gør nicheparfumeer specielle, er, at de ofte fortæller en historie – det, man i branchen kalder "storytelling". Ved at lade duften kredse omkring en karakter, en historie eller en fantasi, skabes der flere lag til duften, og den får en identitet. Penhaligons Portrait-serie er bygget på forskellige fiktive figurer med hver sin personlige historie. Og hvis man kan lide historiske klassiske referencer, kan man måske blive trukket til Eight & Bobs kobling til brødrene Kennedy eller det faktum, at Winston Churchill burit Floris Special Nr 127. Du bliver en del af historien og kan gøre den til din. Floraiku har bygget sit parfumehus om eksklusivitet, skønhed og kunstnerisk håndværk, der spejles i den japanske poesi-dufte, er inspireret af.
Men også de associationer, man får ved hjælp af de særlige noter, der gemmer sig i parfumerne, kan udløse fantasien. Prøv Profumumum Romas Thundra, og du forflyttes til en efterårsskov med henrykkede blade og duften af friskplukket svamp!