floraïku
Japansk duftpoesi i fransk version
Er man bekendt med det franske parfumehus Memo Paris, har man måske hørt om grundlæggerne Clara og John Molloy og deres stræben efter at skabe dufte, hvor poesi og vores indre rejse til eksotiske steder er de vigtigste ingredienser. I deres nye mærke Floraïku er de inspireret af den følelsesmæssige kraft i japansk tradition og kultur med dens teceremonier, håndværk og naturdyrken.

Parfumeprojektet Floraïku blev grundlagt i 2017 af Clara og John Molloy, skaberne af huset Memo Paris, inspireret af japansk kultur, med dens ceremonier og urgamle traditioner koblet til naturmystik, poesi og kunst. Navnet stammer i øvrigt fra den japanske diktform Haiku, og navnene på parfumerne føles også som hentet fra en tekstlinje eller titel fra et poetisk værk. Hver parfume har også fået tildelt sin egen haïkudikt, skrevet af Clara Molloy, som selv er poet og skribent. Ligesom i tilfældet med Memo Paris er det Clara, der står for den kunstneriske tilblivelse, mens manden John er ansvarlig for den forretningsmæssige del, men hvis man i Memo Paris havde parrets egne minder fra utallige rejser rundt om i verden som udgangspunkt, har man her fokuseret på Japans magi.
Floraïku forbindes med eksklusivitet, skønhed og kunstnerisk håndværk – ikke mindst de smukke håndmalede propper og vellavede præsentationer har givet mærket en profil, der ikke ligner noget andet på markedet. Makkerne Molloy er heller ikke bange for at tænke ud af boksen (i dobbelt forstand) - blandt andet et rør på 10 ml udfyldt samme parfume som flasken på 50 ml, og som i forbindelse med rejser kan indføres i den smukke prop – en enkel, men også smuk, transportabel løsning. Også det faktum, at man kan købe refills til sin yndlingsduft, så man slipper for at betale for præsentation og flaske endnu en gang, er et eksempel på Molloys miljøtankegang og pionerånd.
Ud over parfumeskaberen Alienor Massenet – som også har kreeret dufte til Memo Paris – har man samarbejdet med Sarah Burri og Sophie Labb og skabt et duftbibliotek, som åbner alle dine sanser med naturoplevelse og poesi i en magisk forening samt med et umiskendeligt asiatisk præg. Parfumerne, hvoraf de fleste kun består af tre noter, er inddelt i tre kategorier – eller som man kalder det: "ceremonier" - med linjen "Shadowing" som en fjerde tilføjelse til mærkets kollektioner.
enigmatic flowers ikebane
I denne kategori er det blomsternes magi, der spiller hovedrollen. Cricket Song (med magnolia som hovednote) og Just A Rose er dem med de tydelige florale indslag, mens kirsebærblomsten i den frugtagtige I See the Clouds Go By lander i baggrunden for at give plads til flotte solbær (cassis absolute). Den eksklusive og stærkt koncentrerede Am Not A Flower spiller i en anden liga, da den faktisk er præcis, hvad den siger – her er nemlig ingen floral note, men næsen lures af en eksotisk ingefær i kombination med røget oud og amber (bærnsten).
secret tea and spices o cha
Her er en af Japens vigtigste traditioner i fokus – nemlig teceremonien. Samtlige dufte i denne serie er bygget på forskellige tevarianter, der i samklang med træ og krydderier skaber helt forskellige udtryk. I Am Coming Home indeholder hvid te og krydrede indslag fra ingefær og kardemomme, som næsten skaber et indtryk af citrusfriske toner. The Mountain Standing Still og The Moon And I har de mest fremtrædende sorte tenoter (den førstnævnte næsten tobaksrøget med sin safran og oud) med den exceptionelle og meget anderledes One Umbrella For Two - et mesterværk i gourmetklassen – skaber et indtryk af nybagt, varm roulade eller flødeskumskage med sit japanske grønne gemachete suppleret med solbær og cedertræ.
forbidden incense kodo
I "Forbidden Incense Kodo" finder vi mærkets mørkeste og dybeste dufte, ofte med tydelige indslag af træ og røgelse i forskellige kombinationer og fortolkninger. Inspirationen her er det religiøse asiatiske "kodo"-ritual, hvor fastbrænding af røgelse er et centralt element. My Love Has the Colour Of the Night (med blandt andet patchouli og vetiver) og My Shadow On the Wall (med mørke violblade og sandeltræ) er de mest rå og harpiksrige med mørke røgede og til tider grønne accenter, mens AO blander røgelse og myrra med figner og mandarin.
shadowing
Kategorien "Shadowing" refererer til vores "skyggeside" af tilværelsen – den er populært kaldet den "røde serie" og ligger uden for den øvrige inddeling i ceremonielle kategorier. Sleeping On the Roof har florale overtoner, mens Between Two Trees er mere klassisk i sin fremtoning med grapefrugt og vetiver, som perfekt balancerer hinanden.
Ligesom i søstermærket Memo Paris-kollektionen har Floraïku udviklet en serie sideprodukter af høj kvalitet, som car og room diffusers samt duftlys i form af smukt designede tekopper. Men her har man taget det japanske tema endnu længere og faktisk også produceret eksklusive emballager med ægte teposer med egenhændigt komponerede teer, der var dedikeret til årets forskellige årstider.