duftminder og parfume
Har du nogensinde tænkt over, hvad det er, der gør, at du skaber en relation til en duft, når du intuitivt vælger en parfume, du kan lide? Eller hvorfor du overhovedet ikke føler dig hjemme med nogle? Lad os se nærmere på, hvordan parfumer påvirker vores sanser ved at skabe associationer til ting, vi husker, og hvordan du også selv kan skabe minder hos andre ved at finde de rigtige signaturparfumeer, der udtrykker, hvordan netop du vil blive husket.

Måske har du været med til det – du føler en duft, og pludselig skabes der billeder i dit indre og minder fra barndommen eller tidligere oplevelser dukker op. Du forbinder måske endda en duft med en bestemt person eller sted. Det er her, duftesansen kommer ind – vores absolut mest kraftfulde sans, som slår både smag, syn og hørelse med hensyn til associationsevne. Det skyldes ganske enkelt, at duften er så intimt forbundet med vores mindebank. Hvis dufthukommelsen ikke finder en kobling, forsøger den i stedet at skabe en, enten positiv eller negativ, afhængigt af vores erfaringer. Det er derfor, vi kan lide og ikke kan lide forskellige dufte. En duft eller en note og ingrediens kan altså fremkalde helt forskellige reaktioner hos forskellige personer. Det er også det, der gør parfumer så spændende og uforudsigelige.
Det siges, at vores første stærke indtryk er, hvordan mor duftede – vores første intime kontakt, som ifølge nogle forskere sidder fastklemt netop som en kraftfuld dufthukommelse. Derefter fortsætter det gennem livet. Du kan måske huske, hvordan det duftede på skolens gange, hvordan mormor duftede i håret og tøjet, din første kærligheds parfume eller måske den saltstænkte luft fra strandene, når du badede i havet som lille, hvordan far duftede, da han stænkte after shave på badeværelset? Nogle gange vælger du måske instinktivt en yndlingsparfume at repræsentere netop dig, fordi den personificerer noget, du vil være, noget som føles trygt og positivt, uden at du er klar over hvorfor. "Dette er mig!" Den bliver din såkaldte signaturduft.
parfumer med stærk associationskraft
Der findes også parfumer, som har et meget stærkt udtryk, som er skabt med det formål at fremkalde en bestemt følelse eller føre dig til et bestemt sted – en duft med et budskab og storytelling, som den ønsker at formidle. Det er derfor, at der findes aromaterapi og også duftsætning af miljøer i f.eks. butikker. Med duften kan du skabe en sindsstemning. Det forklarer også, hvorfor vi vælger en specifik parfume – måske endda et bestemt varemærke, der har sin egen profil – frem for en anden. Vi føler os hjemme med og vil identificeres med forskellige ting – forskellige dufte passer desuden bedre til visse lejligheder og situationer end andre.
Lad os tage et eksempel med Penhaligons nu mere velkendte fougére Sartorial, hvor det engelske mærke har forsøgt at genskabe duftene inde i et skræderi – i dette tilfælde havde parfumøren Bertrand Duchaufour endda hentet inspiration fra et specifikt mærke, nemlig Nortons & Son's i London. Ved hjælp af komplekse noter fra egemos, læder, krydderier, tonkabønner og lavendel (for at nævne nogle) har man bevidst skabt et billede af metal fra nålene, olie, sødt læder og tobaksrøg. Man har til og med tydeliggjort intentionen ved at mærke etiketten med en synål og tråd. Det er en maskulin parfume, som passer til enten skovmulden eller den elegante herre på den engelske pub, der er ulidt af dem, der vil dufte maskulint og lidt old school.
I samme kategori har vi det tyrkiske varemærke Nishanes mørke og aromatiske Sultan Vetiver, som måske ikke har en lige så styrende fortælling, men lader den tørre vetiverrod og de mørke, tunge orientalske toner tale for sig selv, men som uundgåeligt får mange til at associere til olier inde i et skomakeri eller farfars nypudsede sko. Det er altså en parfume, der råber med store bogstaver og svinger kraftige muskler, en duft til dem, der fremhæver deres eksotiske side med stærk, klassisk maskulinitet. En parfume med hår på brystet, hvis man vil, og som samtidig leder tankerne hen på gammeldags håndværkstraditioner, men alligevel fungerer moderne.
kendisfaktoren som identifikation
Når vi alligevel er inde på old style og klassiske parfumer, så er det svært at komme rundt om varemærker som italienske Acqua di Parma, hvis originale parfume Colonia er blevet båret af en lang række mandlige og kvindelige Hollywood-kendisser siden lanceringen i 1916. Med sine noter af citrus og pudder er den typisk for mange ældre cologner og siges ofte at lede tankerne hen på forgangne dages solrige ferier ved rivieraen, men den elskes stadig i dag af dem, der føler sig hjemme i friske parfumer, hvor netop citrusnoten er fremtrædende og leverer noget klassisk og tidløst. Britisk Roja Dove, et af verdens mest eksklusive mærker, har det samme klassiske, friske DNA i sit Elysium, men føles mere luksuriøst i al sin enkelhed – noget for businessmanden, som vil bære noget diskret på kontoret, men som udstråler status og er tilstrækkeligt elegant til at have på cocktailpartyet. "Som at tage en klassisk Rolex på", som nogle beskriver følelsen.
Netop kendt er noget, der ikke skal undervurderes i, hvordan vi identificerer os med en parfume – eller vil skabe os en identitet ved hjælp af duften. Anrika engelsk Floris har bevidst villet formidle sådanne følelsesindtryk ved at trykke på deres parfumers tilknytning til historiske personer, som Winston Churchill med Special No. 127 eller James Bond med No. 89 (som i øvrigt var en af Ian Flemmings yndlingsparfumeer). Det er dufte, der gerne appellerer til mænd, der vil føle sig som en del af historien ved hjælp af en klassisk duft med gammeldags charme. Det kendte nischemærke Creed har samme hentydninger på kendissiskulten, da deres parfumer er blevet båret af adskillige kendisser gennem årene – som Robert Redford og Richard Gere med klassikeren Green Irish Tweed. I dameserien skaber man de samme referencer med eksempelvis Millesime Fleurissimo, som blev lavet til skuespilleren Grace Kellys bryllup.
skæve og karakterfulde duftnoter – natur og gourmand
Typisk for nischemarkedet er de lidt smallere parfumer, der med sine undertiden ekstreme usædvanlige noter og ingredienser har tendens til at tiltrække fantasien og personlige associationer, nogle gange på grænsen til det legende og kontroversielle. Den italienske familievirksomhed Profumumum Roma, har en uhørt høj procent rene olier i sine parfumer og opfattes som meget naturlige, hvis ikke rent naturoplevelser. Den kraftige Thundra – for at vælge en af deres gode sortimenter – formidler følelsen af at befinde sig i en skov om efteråret med multende blade og svampe. Det er ikke for alle, men det er et ypperligt eksempel på, hvordan dufte kan tage bæreren til et andet fysisk sted ved at udløse specifikke duftminder.
En ingrediens, der på forskellige måder (afhængigt af, hvordan den anvendes, og hvor den er høstet) formidler stærke følelser, er uudnyttet - det vil sige olien fra det eksotiske agartræ. Nogle gange bruges noden bare til at forstærke basen i en parfume, men i sin mere rene og fremtrædende form kan den give et overvældende indtryk – noget, som ofte passer til dem, der vil forbinde deres personlighed med noget mere eksotisk og vække opmærksomhed. Nogle gange kan resultatet blive ekstremt og så animalsk, at det fører tankerne hen på kogødning eller dyriske associationer.
Eksempler på nogle, der virkelig vækker stærke følelsesindtryk og mindebilleder, er japanske Di Sers Kyara, hvor den eksklusive nu mere uddøde oudart skaber et sansebillede af fugtigt træ, der næsten leder tankerne hen på et pejsehus i 70'erne, eller et sommerhus, der har stået tilbagebommad i nogle måneder. Det kan lyde anderledes, men for mange er det en følelse, der bringer en tilbage til barndommen og giver en slags hyggefaktor med sin lidt indgroede atmosfære. Hasunoitu fra samme mærke er jo mere "love or hate" med sin ekstreme dyreiske note af varmt hø og stald, som man gerne associerer med geder eller ladugården. Det siger sig selv, at det er dufte til dem, der kan lide at udfordre sig selv og som vil gøre et personligt statement – ikke noget for dem, der foretrækker en diskret fremtoning, med andre ord.
Et andet stærkt duftminde er det, der er forbundet med mad – såkaldte gourmanddufte – og de går ofte i den søde retning. Her er der en hel del sjove ting at opdage for dem, der kan lide den type associationer. Xerjoffs Cruz del Sur II opfattes af mange som en direkte klon af den sommertid meget populære Solero-is med mango i isovertrækket og vaniljeton. Man kan endda mærke kulden fra vaniljeisen! Endnu mere ekstrem er One Umbrella For Two fra det franske brand Floraïku (som dog er inspireret af japansk kultur og også vil formidle en vis sindsstemning med sine parfumenavne og medfølgende haikudikter) - her har den eksklusive japanske grønne te, der er brugt som hovedingrediens i kombination med sødme fra solbær, skabt et uforglemmeligt indtryk af friskbagt flødeskum! Det er dufte, som ikke altid er lette at bære, men som ofte anvendes for deres egen nydelse takket være de positive minder, de genskaber. Ellers kan de være spændende festparfumer, der signalerer, at du både er modig og selvstændig og udstråler sensualitet.
Med andre ord – vær ikke bange for at give efter for din fantasi og de duftminder, der skabes, når du forsøger at finde den der signaturparfume. Hvilke associationer vækkes til live hos dig, når du tester en duft? Hvem vil du være – og i hvilken sammenhæng? Åbn dine sanser – og hvem ved, måske åbner den rette parfume en dør til din personlighed, du ikke vidste eksisterede.