Creed

Historien om verdens ældste duftmærke med verdens mest trone fans

For et varemærke, der har gået sine egne veje, siden rejsen begyndte, kan det være svært for mennesker at forstå, hvordan man havnede der, hvor man nu er. Creed har en lang og traditionsrig historie, der går helt tilbage til 1760. Ud over at være verdens ældste parfumehus, der er stationeret i Paris, er der noget gådefuldt over virksomheden, at det er blevet kendt for at ignorere tendenserne. Og alligevel er det nu til sidst blevet en trend i sig selv.

creed_112

Parfumeskabende: En tidskrævende, men værdifuld proces for Creed

At Creed aldrig har haft travlt med at hægte på sin egen berømmelse og stresse nye produkter frem, bekræftes af Olivier Creed, manden bag brandet og en direkte efterfølger af Creed-familien i den nuværende generation. Olivier tager gerne flere år om at komme med en ny parfume, som i tilfælde af Viking, der lanceres hele syv år efter slagskibet Aventus. Hver eneste af Creeds produkter kræver sin nødvendige del af tid, energi og anstrengelse i form af rekognoseringsrejser rundt om jordkloden, kildehistorik og sammensætning af de fineste ingredienser med håb om, at de bliver succesrige – og at parfumerne opnår succes, kan ikke ignoreres.

"Hvis du ikke er meget anderledes end din konkurrence, er du i tvivl."

Sjældne dufte – håndlavede uden brug af syntetiske materialer

Creed producerer ikke parfumer som andre parfumehuse, der anvender syntetiske alkoholer og petroleumsbaserede opløsninger, men tilfører ingredienser manuelt. Derfor tager parfumerne også længere tid at komme på markedet. I stedet har virksomheden fået ry for at skabe sjældne dufte med gamle teknikker, hvilket ofte er effektivt nok. Erwin Creed, søn af Oliver Creed, mente selv, at Creeds fokus skal ligge på parfumeproduktion og mindre på markedsføring.

creed_3

En særlig relation til kunderne

Creeds accelererende succes er også baseret på, hvordan man behandler sine kunder. Normalt når en person besøger en duftbutik, siger almindelige sælgere oftest: "Vil du prøve det? Vil du prøve det?" Men da de samme kunder kommer til Creed, indleder virksomhedens sælgere med: "Fortæl os om dig selv." Creed skaber en personlig relation til sine kunder – og de er rigtig gode til det. Det globalt kendte parfumeri har nu butikker over hele verden, inklusive Storbritannien, og den højprofilerede kundekreds inkluderer dronning Victoria, John F. Kennedy, Richard Gere, Pierce Brosnan og Naomi Campbell.

"Et brand som Creed er en del af en trend – de står for personlighed og håndværk. Bortset fra duften i sig selv er det historien bag disse dufte, og hvordan de er lavet, der fanger forbrugernes opmærksomhed og vinder deres hjerte, siger Kissura Craft, leder og duftanalytiker hos The NPD Group, en markedsundersøgelsesvirksomhed. "Spørg, hvem som helst, der bærer Aventus", fortsætter han, "at uanset hvornår de bærer den, så stopper folk altid på gaden og spørger, hvad de har på." Så forførende og kraftfuldt er Creed.

creed_2

Begrænset tilgængelighed af ingredienser og viden er til Creeds fordel

Selvom den generelle succes med Creeds ikoniske parfumer er krediteret til mænd som Olivier, der er begavet med en ekstraordinær følelse for dufte, er der en anden faktor, som Creed bruger i sin "branding"; i den ekstremt konkurrenceprægede parfumeindustri bygger man sin markedsværdi på begrebet "enforced scarcity" - den begrænsede tilgængelighed af de ingredienser, der anvendes, færdighederne til at fremstille parfumerne og det begrænsede antal nye lanceringer for at bibeholde eksklusiviteten.

Sammenfattende er Creed en fortælling om inspiration, mod, tillid, hengivenhed og, vigtigst af alt, en dyb forståelse for menneskets natur og indstilling. Det er lykkedes at fastholde en dominerende post i duftverdenen i to et halvt århundrede. Kun et mærke som Creed ved, at ting, der nogle gange er tålmodige alligevel kan være værd at elske og respekteres over hele verden.

SE VORES UDVALG AF CREED